logo

Adem: Eerste Hulp Bij Onrust

15/08/2018

Adem is leven.

Om in leven te blijven moeten we regelmatig eten, drinken en ... ademen, de ademhaling is veruit het belangrijkst. Enkele dagen zonder eten kunnen we allemaal, drinken iets minder lang maar zonder adem hoogst enkele nijpende minuten.
Ons leven verloopt tussen de eerste adem bij onze geboortekreet en de laatste adem die we uitblazen als we sterven, het wordt gedragen door een ritmische ademcyclus. Wanneer alles natuurlijk en ontspannen verloopt is er geen probleem.
Juist ademen is synoniem van gezond en evenwichtig leven.
Laat ons eens kijken naar een pasgeboren baby.Schattig hé hoe het buikje gevuld met lucht rustig op en neer gaat terwijl het zorgeloos ligt te slapen, dit is de natuurlijke buikademhaling, de meest efficiënte en de meest relaxerende.
In onze levenswijze van vandaag verbreken we vaak dit normale ritme van onze ademhaling, we ademen kort en ondiep, het directe gevolg daarvan is disharmonie naar lichaam en geest.

Onlangs kon ik de slaap niet vatten terwijl ik anders wel een goede slaper ben.Onrust in gans mijn lichaam, gelukkig ben ik niet van de grootste. Hoofd, armen en vingers, benen en tenen, maag, keel noem maar op niks bleef gevrijwaard. Alle houdingen nam ik aan rechter - linkerzij, rug - buiklig zelfs dwarsligging, zonder resultaat. Dan maar opstaan, drinken, plassen en nieuwe poging terug in bed.. Een vicieuze cirkel had ik gecreëerd toen plots mijn lichaam reageerde " een diepe zucht "
De onrust drukte zich uit in een ondiepe, onregelmatige en in haar nauurlijk verstoorde ademhaling. Door bewust in te grijpen en mijn adem te regelen op een natuurlijk ritme, hem te verdiepen en te verfijnen werd ik rustig en viel uiteindelijk in slaap.
Ik had een buitengewoon controlemiddel ter beschikking gesteld " Mijn ademhaling " zo simpel was het.

Adem doordringt het ganse lichaam.

Door de opname van zuurstof en afgifte van koolstofdioxide wordt ons lichaam gezuiverd en ontdaan van gifstoffen.Het inademen is van groot belang voor de bevoorrading van zuurstof en energie terwijl de uitademing een enorme rol speelt bij de fysieke en mentale onspanning. Ademen doen we door beide neusgaten die regelmatig en gelijktijdig open zijn.
Uitademen is  ontspannen -  loslaten  -  meegeven  -  overgave... De uitademing moet minstens even lang beter nog 2x zo lang duren als de inademing. 
Vooral gestresste mensen hebben belang bij een goede buikademhaling, zij ademen verkrampt, onregelmatig en ondiep. Het is van belang dat men goed leert uitademen en vooral "diep."
Bij de buikademhaling wordt het middenrif gestrekt waardoor de borstholte vergroot en de buikholte waarin de organen worden samengedrukt opbolt.

Ik nodig je uit bewust te worden van je buikademhaling.

  •  Ga languit liggen op je rug, sluit de ogen en volg de beweging van je ademhaling.
  •  Adem diep in en uit, ontspan.
  •  Leg je handen met de handpalmen naast elkaar losjes ter hoogte van de navel. Zo voel je beter de beweging van de buik.
  •  Adem in door beide neusgaten en stel je voor dat je buik een ballon is die opgeblazen wordt. Trek de ballon naar boven tot in de kruin. Hou even vast en laat dan met een zachte uitademing los.  
  •  Zie hoe je gevulde ballon leegloopt en verschrompelt. Trek hierbij de navel naar de rug.

Ga niet overhaast te werk. In het begin kan je duizelig worden of hoofdpijn krijgen ( heb dit ook ervaren ) omdat nu alle organen en cellen voorzien worden van zuurstof die ze anders niet krijgen.Bouw het heel geleidelijk op.

Het ademhalingsstelsel werkt zonder dat we daarbij moeten nadenken ook al slapen we maar... we kunnen op ieder gewenst moment ingrijpen.
                                                                          EERSTE  HULP BIJ ONRUST .