logo

Blaadjes vallen, het is kouder en sneller donker.

24/11/2018

 Waarom bomen hun bladeren loslaten.

 Bomen moeten net als wij, mensen zorgen voor een goede vochthuishouding. Bij lagere temperaturen en het water dat kan bevriezen in de winter is het voor de boom moeilijker om vocht te verkrijgen. De huidmondjes die zich op de bladeren   bevinden doen het vocht sneller verdampen.
 Uit "Zelfzorg" om zich te beschermen tegen uitdroging zal de boom  zijn bladeren loslaten, op die manier houdt hij zijn vocht vast.
 Ons lichaam functioneert ook anders dan wanneer het zonnetje nog volop schijnt.

 Van zomers topje naar dikke trui.

 Onze garderobe verandert, sjaal, mutsen, handschoenen...beschermen ons tegen de koude maar dat alleen is niet voldoende. Naarmate het buiten kouder wordt, de temperatuur daalt, zit er minder vocht in de lucht en dat betekent dat ook onze huid,   net als de boom, meer vocht van ergens anders moet krijgen.
 Stevige wind kan je huid irriteren en aantasten.
 Een goede lichaamsscrub, vochtinbrengende creme en luchtbevochtigers helpen je huid te herstellen. Zelfs nagels worden minder sterk door een lager vochtgehalte en verdienen evenzeer een verwenning.

 Vitamine D voornaamste bron voor ons lichaam.

 Vitamine D wordt hoofdzakelijk aangemaakt door de huid via zonlicht, tenminste 15 minuten per dag met gezicht en handen onbedekt.
 De natuurlijke aanmaak van vitamine D is dus beperkt tijdens deze kortere dagen wegens te weing zonlicht en we meer binnenshuis vertoeven. Slechts een deel van de iname gebeurt via voedingstoffen, vooral vette vis zoals: zalm, makreel, haring.
 Een extra suplement vitamine D voorkomt tekort en zorgt voor een normale werking van ons immuunsysteem, het instandhouden van botten en tanden en het behouden van een goede werking van de spieren.

 Bij ieder vallend blad een goed humeur.

 * Kom uit je digitaal hok, maak contact met de natuur, wandel. Achter de wolken, schijnt de zon ook, al zie je ze niet.

 * Kortere dagen hebben minder lichturen, het licht heeft ook een lagere intensiteit en dit kan leiden tot allerlei kwaaltjes: stress, vermoeidheid, seizoensdepressie, slapeloosheid..

   Gebrek aan daglicht kan worden gecompenseerd door licht-en kleurtherapie. De PSIO-bril is een uitstekende ondersteuning om deze dipjes te voorkomen. http://www.psio.com

 * ME-time, tijd voor jezelf. Kaarsjes, haardvuur, warm drankje, gezellig op de zetel met een dekentje. Ruimte om contact te maken met je lichaam, je eigen-IK, je brein even een snelheidsbeperking opleggen.

 * Het warme menselijk contact en het uitwisselen van gedachten bevorderen onze zintuiglijke waarnemingen zoals zien, horen, voelen, ruiken. Het verhoogt je levenswaarden. 

 Met volle moed, kale bomen en goedgemutste mensen, vlot de winter tegemoet.

 Succes.